Khamis, 17 September 2015

Kuih Lengat Pisang

            Assalamualaikum wrh... wbr...

     Salam bahagia, teman-teman. Melihatkan pisang masih lagi berbaki, daripada rosak begitu sahaja maka saya cuba buatkan kuih lengat pisang. Kalau dulu-dulu emak saya sering buatkan kuih lengat pisang ni terutama ketika dibulan puasa.

     Jadi kali ini saya cuba dari resepi 
FIZA LGK, terima kasih Fiza sudi share resepi kuih ni. Izinkan saya copykan disini pula untuk rujukan nanti.


Resepi Kuih Lengat Pisang

Bahan-bahan:

Bahan A
2 cawan tepung beras
800 ml santan (saya guna santan asli)
1/2 sdt garam

Bahan B
1 1/4 cawan gula (boleh kurangkan jika pisang sudah manis)
1 cawan pisang

Bahan C
1 biji pisang -dihiris dan ditabur keatas adunan  (saya tak letak) 


Cara membuatnya:
1. Sediakan loyang dengan menyapu sedikit 
   minyak ataupun lapik dengan plastik untuk
   memudahkan kuih dikeluarkan nanti.
2. Campur semua bahan A didalam mangkuk
   besar.
3. Kacau hingga larut dan tapis ke dalam 
   periuk. Masukkan juga bahan B, iaitu
   pisang yang telah dilecek  dengan gula.
4. Masak sebentar di atas api kecil sambil 
   dikacau sehingga terasa berat atau pekat
   sedikit, matikan api.
5. Tuang adunan ke dalam loyang, tabur
   hirisan pisang dan kukus selama 30 minit 
   atau sehingga masak. 
5. Sejukkan dahulu, baru dipotong.

 

2 ulasan: