Khamis, 31 Mac 2016

Kek Coklat Kukus


          Assalamualaikum wrh... wbr...

     Bersiaran lagi di entri kali ini, semoga anda semua berbahagia selalu hendaknya. 

     Kali ini saya but kek coklat kukus pula. Selalu sangat anak-anak minta dibuatkan kek coklat, anak-anak perempuan saya memang sukakan makanan yang berasaskan coklat. Kalau kawan-kawannya jual kek atau cupcake coklat pasti dibelinya.

     Saya cuba resepi kek coklat kukus dari Belog Husna Milah. Memang sedap... Anak-anak pun cakap sedap keknya. Saya letakkan resepinya disini pula untuk rujukan saya nanti.


Resepi Kek Coklat Kukus

Bahan A
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1cawan susu pekat
1 cawan minyak masak
1 cawan gula 

Bahan B
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sdk baking powder
1 sdk soda bikarbonate

Bahan C
3 biji telur (blend guna blender)


Cara membuatnya:
1. Campurkan kesemua bahan A dalam periuk, 
   panaskan atas api dan kacau hingga sebati.
2. Masukkan bahan B dan C ke dalam bahan A, 
   gaul sebati.
3. Panaskan kukusan hingga air mendidih.
4. Masukkan adunan ke dalam loyang atau bekas
   plastik tahan panas ikut citarasa anda.
5. Kukus selama 1 jam. Pastikan penutup
   kukusan dibungkus dengan kain supaya air
   tidak menitik keatas kek.
6. Bila dah sejuk boleh disiram coklat cair
   dan ditabur coklat urai. 





Resepi coklat Cair

Bahan-bahan:
1/2 cawan serbuk koko
1 sdb minyak masak
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat

Caranya:
1. Campurkan kesemua bahan dan panaskan api
   perlahan sambil dikacau hingga sebati dan
   likat.
2. Curahkan ke atas kek yang sudah sejuk.

 

Isnin, 28 Mac 2016

Puding Sagu Gula Melaka


          Assalamualaikum wrh... wbr...

    Di cuaca yang panas terik ni, tekak ni rasa nak makan je yang sejuk-sejuk yang dapat menyamankan tekak. Dilihat stok sagu masih ada, jadi saya buatkan puding sagu gula melaka.
     

Resepi Puding Sagu Gula Melaka

Bahan-bahan:
1 cawan sagu biji
1 liter air
1 helai daun pandan (disimpul)
pewarna kegemaran

Cara membuatnya:

1. Rendam biji sagu lebih kurang 1/2 jam, 
   kemudian toskan. 
2. Didihkan air bersama daun pandan. Masukkan
   biji sagu ke dalam air yang mendidih tadi.
3. Masak hingga sagu jernih, tutupkan api dan
   biarkan seketika.
4. Toskan sagu dan lalukan dibawah air paip 
   yang mengalir.  
5. Bahagikan sagu kepada beberapa bahagian.
   titiskan warna kegemaran masing-masing.
6. Simpan di dalam peti sejuk.



Resepi Kuah Gula Melaka:

Bahan-bahan:
1 ketul gula melaka/ gula nipah/ gula kabung
          dihiris kecil supaya mudah larut)
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan air
1 helai daun pandan (disimpul)

Cara menyediakannya:
1. Satukan semua bahan, masak hingga gula 
   larut dan pekat, kemudian tapiskan.
2. Simpan dalam peti sejuk.  


Resepi Kuah Santan:

Bahan:
1 cawan pati santan
1 cawan air
1/2 sdt garam

Caranya:
1. Masak pati santan bersama air, masukkan 
   garam. Masak sebentar sehingga naik wap
   dengan menggunakan api yang sederhana.
2. Angkat dan sejukkan di dalam peti sejuk. 

Cara menghidang:
Keluarkan sagu dari acuan, curahkan kuah santan bersama sirap gula melaka. Siap untuk dihidangkan.




Ahad, 27 Mac 2016

Nasi Lemak Pandan


         Assalamualaikum wrh... wbr...

      Bersua lagi di hari minggu, semoga teman-teman berbahagia selalu di samping orang yang tersayang.

      Masak apa hari ni? Tentu para surirumah tangga masak yang sedap-sedap untuk santapan keluarga tersayang. Maklumlah dihari minggu begini semua ahli anggota keluarga berkumpul. Hari ni saya cuba masak nasi lemak pandan, sambal ikan bilis serta ayam berempah versi saya. Suka tengok mereka makan, siap bertambah-tambah lagi.


Resepi Nasi Lemak Pandan

Bahan-bahan:
2 1/2 cawan beras
1 kotak santan (200ml)
4 helai daun pandan (blender ambil airnya)
air secukupnya untuk menanak nasi
3 ulas bawang kecil (dihiris)
2 ulas bawang putih (dihiris)
1 batang serai (dititik)
1 helai daun pandan (diikat)
1 inci halia diketuk
sedikit pewarna hijau
garam secukupnya
 

Cara memasaknya:
1. Dalam kuali, masukkan sedikit minyak.
   Tumis bawang merah serta bawang putih,
   kemudian masukkan halia, serai serta 
   simpulan daun pandan. 
2. Masukkan santan, air daun pandan, garam 
   serta beras. Tambah air secukupnya.
3. Pindahkan ke dalam rice cooker. Masak 
   seperti nasi biasa. 
4. Apabila nasi sudah masak, kacaukan dengan
   garpu supaya nasi tidak patah.
5. Setelah nasi masak bolehlah dihidang dengan
   lauk atau bahan sampingan. 

Bahan sampingan lain seperti sambal ikan bilis, ayam goreng berempah, ikan bilis goreng, telur rebus serta hirisan buah timun.


Resepi Sambal ikan Bilis:

Bahan-bahan:
ikan bilis
cili kering kisar
sedikit belacan 
air asam jawa
4 ulas bawang merah (dihiris halus)
2 ulas bawang putih (dihiris halus)
2 biji bawang besar (dihiris bulat)
garam serta gula secukupnya

Cara memasaknya:
1. Panaskan kuali, tumis bawang merah serta
   bawang putih hingga wangi, masukkan cili
   kisar. Goreng sehingga cili garing.
2. Masukkan belacan serta air asam jawa.
   Biarkan mendidih.
3. Masukkan ikan bilis serta bawang besar.
   Kemudian masukkan pula garam serta gula.
4. Rasakan ia, jika dah ok barulah diangkat
   untuk dihidangkan.


Resepi Ayam goreng berempah

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam (dipotong ikut suka)
2 inci halia*
3 batang serai*
2 biji bawang besar*
1 senduk cili giling
garam dan gula secukup rasa
sedikit serbuk kunyit

Caranya:
1. Ayam dipotong serta dibersihkan.
2. Bahan yang bertanda* diblender hingga 
   halus.
3. Masukkan kedalam bekas yang berisi ayam 
   tadi, masukkan cili kisar, serbuk kunyit
   serta garam dan gula.
4. Perapkan dahulu sebelum digoreng.
 
 

Jumaat, 25 Mac 2016

Kuih Apam Pisang


         Assalamualaikum wrh... wbr...

      Salam sejahtera teman-teman semua, semoga anda semua berbahagia selalu hendaknya.

      Sarapan pagi ni saya buat kuih apam pisang. Memandangkan pisang kulitnya pun dah berwarna kehitam-hitaman, daripada dibuang nanti lebih baik saya buatkan kuih sahaja. Resepinya saya cuba dariresepi Fiza LGK. Memang sedap dan gebu kuih apamnya, apa lagi dimakan dengan kelapa parut. Sedap.... sangat.

       Izinkan saya letakkan resepinya disini pula untuk rujukan saya nanti.


Resepi kuih Apam Pisang

Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
8 biji pisang emas (sederhana besar)
3/4 cawan mentega, dicairkan dan disejukkan
    boleh diganti dengan minyak masak) -saya
    guna 100 ml minyak masak 
4 biji telur
1 sdt baking powder
1 sdt baking soda
1 cawan gula
secubit garam

kelapa parut digaul dengan sedikit garam


Cara membutnya:

1. Tepung gandum diayak dengan baking powder,
   ketepikan.
2. Pisang dilecek halus dan digaul dengan
   baking soda dan garam.
3. Pukul telur bersama gula, masukkan mentega
   cair @ minyak. Kemudian masukkan pisang 
   lecek dan gaul rata.
4. Masukkan tepung sedikit demi sedkit. Gaul
   rata dan kemudian tuangkan ke dalam loyang
   atau acuan yang disukai yg telah disapu
   dengan sedikit mentega/minyak.
5. Kukus selama 45 minit menggunakan api yang
   sederhana. 


nota : Kukusan hendaklah dipanaskan terlebih
       dahulu dan tutup kukusan perlu  
       dibungkus dengan kain supaya wap air 
       tidak jatuh ke atas permukaan kuih.

 

Rabu, 23 Mac 2016

Kerabu Pucuk Putat


           Assalamualaikum wrh... wbr...

      Salam bahagia semua... Cuti sekolah tempohari sempatlah balik bercuti kat kampung di utara tanahair. Tapi masyaallah panasnya, kat sebelah utara tengah musim kemarau sekarang. Takut rasanya nak keluar rumah. Waktu petang barulah boleh keluar jalan-jalan.

      Kebetulan kat kampung ada pucuk putat, jadi teringin nak makan kerabu, maka saya buatlah kerabu dicampur dengan sebiji mangga. Wah... sedapnya makan dengan nasi.


Resepi Kerabu Pucuk Putat

Bahan-bahan:
2 cekak pucuk putat (dihiris halus)
1 biji buah mangga muda (dicincang)
1 biji bawang besar
sedikit udang kepal
kelapa parut
sedikit air asam jawa
sambal belacan secukupnya
garam serta gula
  

Cara membuatnya:
1. Sediakan sambal belacan.
2. Kelapa parut dimesin sehingga halus.
3. Campurkan semua bahan, kemudian di gaul 
   sehingga rata. 
4. Rasakan manis masinnya. Siap untuk
   dihidangkan.



Isnin, 21 Mac 2016

Majlis Akad Nikah Anak Saudara


         Assalamualaikum wrh... wbr...

     Alhamdulillah... anak saudara Mohd Muaz, telah bertemu jodoh dengan gadis pilihannya. 






     Dengan sekali lafaz sahaja, mereka sah bergelar suami isteri.




Barangan hantaran antara kedua belah pihak. 





 Pengantin sedang menjamu selera.



     Sebelum balik sempat bergambar kenangan bersama pasangan pengantin.

    Semoga ikatan perkahwinan Mohd Muaz bin Mohd Rais bersama pasangannya akan terus berkekalan hingga ke Jannah.


Jumaat, 11 Mac 2016

Ikan Talapia Masak Padang


           Assalamualaikum wrh... wbr...

     Bersua lagi di entri kali ini, semoga teman-teman ceria selalu hendaknya. Kali ini saya cuba masak ikan talapia pula. Sebenarnya ikan talapia ni sedap kalau digoreng letak garam dan kunyit, tapi kali ini saya cuba masakan padang pula. Saya cuba dari resepi chef Haniliza. Memang sedap rasanya lauk padang ni. Izinkan saya copykan resepinya disini.


Resepi Ikan Talapia Masak Padang
Bahan-bahan:
2 ekor ikan talapia
4 cawan santan
3 biji tomato (dibelah 4)
1 labu bawang besar(dibelah 4)
5 biji cili merah
5 biji cili api
1 keping asam gelugur
5 helai daun limau purut (koyakkan)
3 sdb minyak masak
garam secukup rasa


Bahan mesin:

5 biji cili merah
7 biji cili api
1 inci kunyit hidup
2 batang serai (hiris halus)
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras 


Cara memasak:

1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin 
   sehingga naik minyak dan wangi.
2. Masukkan santan dan biarkanmendidih.
3. Masukkan ikan, garam dan asam keping.
   Renihkan sehingga mendidih lagi. 
4. Masukkan pula bahan sayuran dan reneh
   hingga naik minyak dan pekat.
5. Tutupkan api dan angkat, hidang dengan nasi
   putih atau roti. 

Rabu, 9 Mac 2016

Kuih Apam Gula Merah


        Assalamualaikum wrh... wbr...

    Apa khabar semua? Semoga anda semua sihat sahaja hendaknya di hari ini.
    
    Mungkin ada diantara teman-teman yang sempat melihat fenomena alam, gerhana matahari separa yang berlaku pada awal pagi tadi. Apa pun jua, semoga kejadian yang berlaku itu dapat menginsafkan diri serta dapat mempertingkatkan keimanan kita kepada yg maha esa.

     Petang tadi saya sempat membuatkan kuih apam gula merah. Maklumlah petang-petang perut pun rasa lapar. Kalau ada benda yang boleh dimakan sambil ngopi kan enak.... Kali ini saya cuba resepi dari Ucu Bakery.


Resepi Kuih Apam Gula Merah

Bahan-bahan:
1 cawan air*
1/2 cawan gula merah*
1 helai daun pandan*(disimpul)
2 cawan tepung gandum
1 sdk yeast
3/4 cawan air
3 sdb gula
secubit garam

kelapa parut putih
sedikit garam.


Cara memasaknya:
1. Masak bahan yang bertanda * hingga gula 
   larut, kemudian sejukkan.
2. Campurkan semua bahan serta air gula yang 
   telah sejuk. Gaul rata.
3. Seeloknya campuran tadi dimasukkan di dalam
   bekas yang besar. Tutup dan biarkan selama
   40 minit atau sehingga adunan naik 3
   kaliganda.
4. Tuangkan ke dalam  acuan yang disukai yang
   dilengser dengan minyak terlebih dahulu.
   Biarkan 5 minit.
5. Kukus adunan selama 30-35 minit atau bila
   dicucukkan lidi, lidi keluar bersih.
6. Bila kuih sudah sejuk barulah dipotong
   untuk dihidangkan.