Ahad, 15 Mei 2016

Kuih Serimuka Pandan


         Assalamualaikum wrh... wbr...

   Bersua lagi kali ini... semoga teman-teman semua berbahagia selalu.

   Kali ini saya entrikan mengenai masakan kuih serimuka pandan. Anak perempuan saya yang kecil sangat sukakan kuih ni. Dah lama katanya mama tak buat kuih hijau ni. Jadi saya buatlah kuih kegemarannya. Kali ini saya cuba dari resepi Chef Haniliza. Memang sedap rasa kuihnya. Saya copykan resepinya di sini pula... ya.




Resepi Kuih Serimuka Pandan

Bahan-bahan:

Lapisan Bawah:

2 cawan beras pulut
2 cawan santan cair
sedikit garam

Cara-caranya:

1. Basuhkan beras pulut dan rendamkan
   sekurang-kurangnya 3 jam.

2. Masukkan semua bahan ke dalam loyang yang
   dilengser dengan sedikit minyak.

3. Kukus sehingga pulut masak.

4. Tekankan pulut yang telah masak tadi
   supaya mampat dan cantik.

5. Kemudian barulah tuangkan adunan lapisan
   atasnya.


Lapisan Atas

2 cawan santan pekat
1 cawan jus pandan
3/4 cawan gula
3/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung kastad
1 biji telur
1 sdk garam 
sedikit pewarna hijau

Cara membuatnya:

1. Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk dan 
   kacau rata, tapiskan.

2. Tuangkan perlahan-lahan ke atas pulut di
   dalam loyang tadi.

3. Kukus lebih kurang 30 minit.

4. Sejukkan dahulu, baru dipotong dengan
   pisau plastik. 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan