Khamis, 30 Jun 2016

Segmen : Review With Bajuwarnacoklat


      Assalamualaikum wrh... wbr...

http://www.bajuwarnacoklat.com/2016/06/segmen-review-with-bajuwarnacoklat.html

    Jom teman-teman kita support segmen Riview With Bajuwarnacoklat yang dianjurkan oleh Nur Raihanah. Mudah-mudahan bertuah kali ini. Jika sesiapa yang ingin join, bolehlah klik kat banner. 

       Tarikh tamatnya: 3hb Julai 2016

 

Isnin, 27 Jun 2016

Biskut Tat Nenas Nyonya


     Assalamualaikum wrh... wbr...

      Kali ini saya entrikan mengenai biskut tat nenas nyonya. Biskut tat nyonya kali ini saya cuba dari resepi Evelyn Gemina. Memang sedap kuih tatnya. Sebenarnya ini kali kedua saya buatkan biskutnya. Kali pertama buat, sedap punya pasai dah habis biskut dibuat kenduri oleh anak-anak. Kenalah buat lagi sekali. 

      Terima kasih Evelyn di atas resepinya, izinkan saya copykan resepinya di sini pula.


Resepi Biskut Tat nenas Nyonya

Bahan-bahan:

A
200 gm mentega berkualiti
50 gm gula aising
1 sdk esen vanila 

B
2 biji kuning telur

300gm tepung gandum
20 gm tepung jagung
10 gm tepung kastad

D
inti nenas secukupnya (dibulat-bulatkan)




Cara membuatnya: 

1. Ayak adunan C, ketepikan.
2. Dalam mangkuk pengdun, pukul bahan A hingga
   lembut dan berkrim. Masukkan bahan B dan
   pukul sebati.
3. Masukkan adunan yang dipukul ke dalam
   adunan tepung. Gaul guna tangan hingga
   menjadi doh.
4. Canai doh hingga mencapai ketebalan yang
   seuai dan sama rata. Terapkan menggunakan 
   acuan tat bunga/nyonya. Susun atas dulang
   pembakar.
5. Satukan bahan D dan kacau rata. Sapukan 
   sedikit atas doh. Letakkan inti atasnya.
   Buat hingga habis.
6. Panaskan oven pada suhu 170C. Bakar selama
   35 minit Tau hingga tat masak. Warnanya 
   bertukar keperangan sedikit. Sejukkan 
   sepenuhnya. Bila sudah sejuk simpan di 
   dalam bekas kedap udara.


Sabtu, 25 Jun 2016

Menu Berbuka 20 Ramadhan 2016


          Assalamualaikum wrh... wbr...

      Bersua lagi di hari ini hari Sabtu, hari ni dah 20 hari kita berpuasa.  Hanya tinggal 10 hari lagi untuk kita menjalani ibadah puasa. Dan sekarang ibu-ibu rumahtangga dah mula sibuk membuat persiapan untuk hari raya nanti.

      Menu berbuka puasa hari ni, kita berbuka ala-ala western pula. Ya lah tiap hari asyik  berbuka dengan nasi je, apa kata sekali-sekala kita ubah selera pula. Hari my hubby rajin pula beli daging serta barang-barang untuk dibuat lambchop.


     Untuk berbuka hari ini saya masak lambchop, coleslow Kentang goreng, salad kentang serta air sirap limau sebagai penghilang dahaga.
 

Resepi lambchop

Bahan-bahan:
6 keping daging kambing (dicuci bersih)

Bahan perapan:
madu 
sos lada hitam
jus lemon
sos cili
sos tomato
daun rosemary

Caranya:
Masukkan semua bahan-bahan perapan, dikacau supaya bercampur. Kemudian masukkan daging tadi, perap sekurang-kurangnya 1 jam, kemudian bakar dengan api yang sederhana. Balik-balikkan ia supaya tidak hangit. Bila sudah masak angkat dan hidangkan dengan salad, coleslow serta kentang goreng.
 

Resepi coleslow

Bahan-bahan:
1/2 batang karot (disagat)
kobis bulat (disagat)
mayonaise
sedikit garam

Caranya:
Karot serta kobis disagar kecil-kecil, kemudian gaulkan ia. Masukkan pula mayonaise, taburkan secubit garam. Gaulkan supaya ia bercampur. Siap untuk dihidangkan.
 

Resepi salad kentang mudah

Bahan-bahan:
ubi kentang (dipotong berbentuk baji)
mayonaise 
sedikit lada sulah

Caranya:
Ubi kentang yang siap dipotong di rebus hingga empuk. Masukkan sedikit garam. Bila sudah masak angkat dan sejukkan. Kemudian masukkan mayonaise serta sedikit lada sulah. Gaulkan agar ia bercampur. Siap untuk dihidangkan.


Kentang goreng:

Hanya goreng kentang yang siap dibeli hingga ia kelihatan kekuningan, angkat dan taburkan sedikit lada hitam ajishio. Siap untuk dihidangkan.
 

Resepi Air Sirap Limau.

Bahan-bahan:
sedikit perisa sirap rose
sedikit perisa limau
air gula
ais kiub
air secukupnya

Caranya:
Bancuh air gula, masukkan perisa sirap ros serta perisa limau. Masukkan air secukupnya. Kemudian masukkan ais kuib. Siap untuk dihidangkan.
 

Khamis, 23 Jun 2016

Menu Berbuka 19 Ramadhan 2016


        Assalamualaikum wrh... wbr...

     Bersua lagi di hari ini, baru saja pulang dari sekolah kebangsaan, mengambil report kad anak saya yg ketiga darjah 4. Nanti petang ambil pula report kad anak yang darjah 2 pula. Begitulah kalau ibubapa yang punyai anak yang masih bersekolah, sibuk sentiasa.


     Berbalik kepada menu berbuka puasa pula, semalam saya teringin nak makan buah melaka, jadi saya buatlah lebih kurang 2 keping gula gerek. Kemudian ada ikan kembung kat dalam peti sejuk, tak tahu nak masak apa, jadi saya kukus makan dengan air asam. Terung pula saya buatkan terung bercili. Ais bandung cincau pula untuk penghilang dahaga.


Resepi Kuih Buah Melaka

Bahan-bahan:
tepung pulut
sedikit tepung beras
air secukupnya
air daun pandan
gula gerek (dipotong kecil-kecil)
kelapa yang agak muda (diambil putihnya 
          sahaja)
sedokot garam

Cara membuatnya:
1. Di dalam bekas masukkan tepung pulut serta
   sedikit tepung beras. 
2. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil
   diuli hingga tidak melekat di tangan.
3. Kemudian ambil adunan sedikit, leperkan 
   dan masukkan gula ke dalamnya. Kemudian
   tutupkan, buatkan bulat seperti biji guli.
4. Panaskan air, apabila mendidih masukkan 
   kuih tadi. Tunggu sehingga ia timbul,
   barulah diangkat.
5. Kemudian gaulkan kuih tadi dengan kelapa 
   parut yang digaul dengan secubit garam.
   Siap untuk dihidangkan.



Resepi terung goreng cili

Bahan-bahan:
3 biji terung (dibelah dua)
1 keping asam gelugur
garam dan gula secukup rasa
minyak untuk menggoreng dan menumis

bahan kisar:
10 biji api
4 biji cili merah
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
sedikit belacan
sejemput ikan bilis

Caranya:
1. Terung dibelah dua, kemudian goreng di
   dalam minyak yang panas, angkat dan 
   ketepikan.
2. Tumis bahan kisar hingga naik minyak, 
   masukkan asam. Kemudian masukkan garam 
   serta gula secukup rasa.
3. Bila dah masak angkat dan tuangkan keatas
   terung yang digoreng tadi. Siap untuk 
   dihidangkan.


Resepi Ikan Kembung Kukus

Bahan ikan kembung
sedikit garam
1 keping asam gelugur

Caranya:
1. Ikan dicuci bersih, lumurkan dengan garam. 
   Letakkan asam.
2. Kemudian kukuslah hingga masak.

Air Asam

Bahan: 
1 biji tomato (dipotong kecil)
1 biji bawang besar (dipotong kecil)
cili api (dipotong)
belacan 
air asam jawa
garam

Caranya:
Campurkan semua bahan, kemudian gaulkan hingga sebati bercampur.
 

Air Bandung Cincau

Bahan-bahan:
cincau
sirap ros 
susu pekat manis
air gula
ais kiub

Caranya:
1. Didalam jag masukkan sirap ros, susu pekat manis, air gula serta air secukupnya.
2. Kemudian masukkan cincau yang telah dipotong. Dan akhir sekali masukkan ice cube. Siap untuk dihidangkan.

 

Rabu, 22 Jun 2016

Biskut Sarang Semut


        Assalamualaikum wrh... wbr...

  Salam bahagia semua...

      Hari ni rajin pula buat biskut, bila dah dengar lagu raya kat mana-mana rasa bersemangat pula nak beraya, apalah saya ni mengalahkan kanak-kanak riang lah pulak. 
Hari raya tak meriah kalau tak ada biskut raya... kan.

      Kali ini saya buatkan biskut sarang semut. Saya cuba dari resepi blog Citarasawan. Belum sempat merasa lagi biskutnya. Baru keluar dari oven. Panas-panas lagi.... Nanti malam baru lah dapat merasa. Terima kasih Kakwan diatas resepinya. Saya copykan kat sini pula untuk rujukan saya nanti.


Resepi Biskut Sarang Semut

Bahan-bahan:
150 gm mentega
50 gm gula aising
1 sdt esen vanila
150 gm tepung gandum
100gm tepung kastad
30 gm tepung jagung
1/2 sdt baking powder
cawan kertas secukupnya

Hiasan : chocolate rice


Caranya:

1. Satukan tepung gandum, tepung kastad,
   tepung jagung dan baking powder. Ayak.
2. Pukul mentega, gula dan esen vanila hingga 
   sebati. Masukkan campuran dan uli menjadi
   doh.
3. Masukkan ke dalam acuan berlubang atau
   gunakan pemarut.
4. Ambil doh menggunakan garpu dan masukkan ke
   dalam acuan kertas. Tabur coklat rice atau 
   manik hundred thousand
5. Bakar di dalam oven yang dipanaskan dahulu
   pada suhu 160 C selama 20- 25 minit.
6. Bila dah masak, keluarkan dari oven dan
   sejukkan. Simpan di dalam bekas kedap 
   udara.

Selasa, 21 Jun 2016

Kuih Siput Rangup


          Assalamualaikum wrh... wbr...

      Salam di hari Nuzul Quran, semoga teman-teman semua beroleh kesihatan yang baik bagi menjalani ibadah puasa hingga ke penghujungnya.

      Saya rasa di pertengahan Ramadhan ini, ramai dikalangan suri rumah tangga sudah mula membuat persiapan untuk hari raya nanti dari segi projek membuat kuih raya, persiapan membeli pakaian raya untuk anak-anak dan tak kurang juga ada yang mula mengemas rumah.

      Cerita mengenai kuih raya, kelmarin saya juga buat kuih siput. Sebelum ini saya pernah membuat kuih siput, tapi kali ni saya mencuba resepi JULIA HOMEMADE. Memang sedap resepi kuih siputnya, rangup serta ada rasa jintan-jintannya. Jika nak pedas bolehlah tambah sedikit cili kisar atau serbuk cili. Terima kasih di atas resepinya dan saya copykan resepinya disini pula ya....


Resepi Kuih Siput Rangup

Bahan-bahan:
600 gm tepung gandum
220 marjerin (di cairkan)
6 tangkai daun kari - untuk dicampur dalam 
       minyak semasa menggoreng
2 tangkai daun kari ( kisar kasar/ cincang)
2 sdb serbuk kari
15 gm serbuk jintan manis
15 gm serbuk jintan putih
15 gm udang kering (digoreng dan kisar)
2 ulas bawang putih (dihiris halusm digoreng
       serta dikisar) 
1 biji telur
150 ml air
garam secukupnya


Cara membuatnya:

1. Marjerin dicairkan dan sejukkan sebentar,
   ketepikan.
2. Gaul tepung bersama serbuk kari dan 
   merjerin yang telah dicairkan tadi,
   ketepikan.
3. Kisar udang yang digoreng bersama bawang
   putih.
4. Dalam satu bekas, campurkan bahan kisar dan
   gaul rata bersama garam. Kemudian masukkan
   bahan-bahan lainnya tadi ke dalam adunan
   tepung yang telah disebatikan dengan
   minyak. Gaul rata.
5. Masukkan telur ke dalam dan sebatikan. 
   Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli
   sampai betul-betul sebati.
6. Jangan tuangkan airnya terus, kalau dah tak
   melekat tandanya ok.
7. Gentel siput sehingga habis.
8. Goreng siput step by step, dan semasa
   menggoreng lurutkan daun kari secukupnya.
 

Selamat mencuba...
 

Jumaat, 17 Jun 2016

Nasi Ayam Madu Lada Hitam


         Assalamualaikum wrh... wbr... 

     Berjumpa lagi di entri kali in. Hari ni dah hari yang ke 13 kita menjalankan ibadah puasa. Semoga kita akan dapat menjanalani ibadah puasa dengan lebih ceria dan lebih bersemangat lagi di hari-hari seterusnya.

     Untuk berbuka semalam saya masakkan nasi ayam madu lada hitam. Saya cuba resepi dari Dayang Jack. Memang sedap nasi serta lauknya ayamnya. Alhamdulillah... anak-anak pun cakap sedap. Lain kali bolehlah dicuba lagi resepinya. Terima kasih Dj atas resepinya. Izinkan saya letakkan resepi untuk rujukan saya nanti.


Resepi Nasi Ayam Madu Lada Hitam

Untuk Nasi Ayam
Bahan-bahan:
3 pot beras (cuci dan toskan)
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 cm halia
1 sdb minyak sapi
1 helai daun pandan (disimpul)
setitik pewarna kuning
sedikit garam
air rebusan ayam secukupnya bergantung pada
       jenis beras yang digunakan

Cara-caranya:
1. Kisar bawang-bawang dan halia.
2. Panaskan minyak sapi, tumis bahan kisar
   serta daun pandan sehingga wangi. 
3. Masukkan pewarna kuning dan kacau
   rata-rata.
4. Kemudian masukkan ke dalam periuk nasi 
   bersama beras tadi. 
5. Masukkan air rebusan ayam dan garam 
   secukupnya. Masaklah seperti biasa.


Resepi Ayam Madu Lada Hitam

Bahan-bahan:
1 ekor ayam (dipotong 4)
1 sdb lada hitam (ditumbuk)
1 inci halia (dikisar)
3 ulas bawang putih (dikisar)
madu secukupnya
2 sdb sos cili
1 sdm sos plum (boleh juga guna sos tomato)
2 sdb kicap pekat
garam secukup rasa

Caranya:
1. Rebus ayam bersama garam dan air
   secukupnya hingga 1/2 masak, kemudian
   toskan.
2. Air rebusan jangan dibuang (boleh buat sup
   dan masak nasi). Gaulkan ayam dengan semua
   bahan di atas dan perapkan selama 30 
   minit. 
3. Kemudian digoreng hingga masak. Boleh juga
   dipanggang mengikut citarasa anda.

Untuk Sup:
air rebusan ayam
1 biji bawang merah (ditumbuk)
1 ulas bawang putih (ditumbuk)
sedikit serbuk lada hitam- optional
1 sdb stok ayam
garam secukupnya
sedkit daun sup dan bawang goreng

caranya:
1. Panaskan air rebusan ayam dan masukkan
   kesemua bahan di atas kecuali daun sup dan 
   bawang goreng.
2. Sesudah masak, hidangkan dan taburkan daun
   sup dan bawang goreng.


Untuk Sambal Cili: 
2-3 batang cili merah (dipotong sedikit)
1 ulas bawang putih
1 cm halia
1 sdb sos cili
1 sdb sos tomato
sedikit garam dan gula
sedikit jus limau kasturi
air masak secukupnya

Caranya:
Campurkan kesemua bahan ke dalam pengisar dan kisar hingga lumat. Hidangkan.

Untuk kicap:
1 sdb kicap pekat
sedikit kicap masin
sedikit bancuhan teung jagung
air secukupnya

Caranya:
Masakkan air dan kicap sehingga mendidih. Masukkan tepung jagung dan kacau sehingga kuah agak pekat.

Untuk Kicap Pedas:
6-7 biji cili api
1 ulas bawang putih
sedikit kicap masin dan kicap manis
sedikit jus limau kasturi
sedikit air masak

Caranya:
Kisar semua bahan sehingga hancur, hidangkan.

Lain-lain hiasan:
timun 
tomato
salad 

Madinah And Vietnam Souvenirs Giveaway By Nafas Baru


        Assalamualaikum wrh... wbr...

http://www.nurinaizzati.com/2016/06/madinah-and-vietnam-souvenirs-giveaway.html

  Jom join Giveaway yang dianjurkan oleh Nurina Izzati dari dari blog Nafas Baru. Jika ingin join bolehlah klik at banner.

      Tarikh tamatnya: 28hb Jun 2016.

 

Khamis, 16 Jun 2016

Biskut Samprit Dahlia


          Assalamualaikum wrh... wbr...

     Salam bahagia semua... dah mula buat kuih raya ke belum? Mungkin ada di kalangan para suri-suri rumahtangga dah pun mula membuat kuih raya.

     Biskut samprit ni memang kuih kegemaran saya. Setiap kali raya mesti saya akan buat biskut ni. Walaupun rupanya kurang begitu cantik tapi yang penting rasanya tetap sedap. Saya masih lagi gunakan resepi dari Che Mat Gebu. 


Resepi Biskut Samprit Dahlia

Bahan-bahan:
300 gm mentega
160 gm gula aising
2 biji kuning telur
1 sdt esen vanila
240 tepung gandum *
100 gm tepung jagung *
160 tepung kastad * ( bahan bertanda* diayak)
ceri merah dipotong kecil untuk hiasan


Cara membuatnya:

1. Putar mentega dan gula aising hingga 
   bersatu (jangan sampai kembang), masukkan 
   kuning telur serta esen vanila dan putar 
   hingga sebati.
2. Perlahankan speed. masukkan tepung sedikit
   demi sedikit hingga habis. Adunan akan 
   menjadi doh yang lembut dan boleh ditekan.
3. Masukkan doh ke dalam alat penekan yang 
   dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan
   atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan 
   hias dengan potongan kecil ceri. Bakar
   dalam oven yang dipanaskan pada suhu 170C
   selama 25 minit, bergantung pada ketebalan 
   biskut. Bakar hingga kuning keemasan.
4. Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang
   pembakar sebelum dialihkan ke atas 
   jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam
   bekas kedap udara. 
 


Biskut samprit yang belum dibakar.

 

Isnin, 13 Jun 2016

Menu Berbuka 8 Ramadhan 2016


         Assalamualaikum wrh... wbr...

   Bersua lagi di entri kali ini...



     Menu berbuka semalam saya masakkan pajeri nenas, pergi kedai berhampiran rumah terfikir-fikir nak masak apa. Terlihat buah nenas. 
Ahhh... masak pajeri nenaslah hari ni. Kalau ada pajeri nenas kena gandingkan dengan ikan masin. Kebetulan masih ada isi ikan talang yang masih berbaki. Goreng je ikan talang letak bawang besar serta serta cili.

     Anak perempuan kata dah lama mama tak masak kuih warna kuning yang ada lauk atasnya. Teringin nak makan lah tu.... jadi saya buatlah kuih cara berlauk. Banyak pula dia makan kuih tu. Kuih cara berlauk saya ambil resepi dari


Resepi Kuih Cara Berlauk

Bahan untuk lauk:
200 gm daging cincang
2sdb rempah kari daging
1 sdb sos tiram
sedikit lada hitam
garam dan gula secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis

Bahan tumbuk:
2 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
1 cm halia

Bahan taburan:
1 pokok daun bawang (dihiris)
2 biji cili merah(buang biji dan dihiris 
      halus)
sedikit bawang goreng jika suka

Cara membuat inti:
1. Panaskan kuali, masukkan sedikit minyak dan
   tumis bahan-bahan tumbuk.
2. Bila rempah naik bau, masukkan daging 
   cincang. Kacau sebentar.
3. Kemudian masukkan rempah kari, sos tiram,
   garam dan gula secukup rasa serta lada 
   hitam jika suka.
4. Biarkan sehingga daging masak dan kering
   sambil dikacau sekali sekala. Angkat dan
   ketepikan.

Bahan kuih cara:
300 gm tepung gandum
690 gm santan pekat
2 biji telur
1/2 sdt garam
1 sdb minyak masak
pewarna kuning

Caranya:
1. Satukan tepung, garam dan telur di dalam
   sebuah bekas.
2. Masukkan santan sdikit demi sedikit sambil
   dikacau dengan whisk hingga menjadi adunan
   yang licin dan halus.
3. Masukkan pewarna dan minyak, kacau rata.

Untuk membuat kuih cara berlauk:
1. Panaskan acuan kuih cara, untuk permulaan
   sapu minyak pada acuan. Step ini dilakukan
   pada permulaan sahaja, tidak perlu 
   seterusnya.
2. Tuangkan adunan dalam acuan, letakkan bahan
   inti serta bahan taburan.
3. Tutup acuan supaya kuih cepat masak. 
   Apabila sudah masak, angkat dan hidangkan.


Air Sirap Selasih

Bahan-bahan:
1/2 bungkus biji selasih
Perasa sirap ros
Gula ikut kemanisan
Ais kiub
Air secukupnya

Caranya:
1. Kembangkan selasih di dalam air panas.
2. Bancuh air gula, masukkan perasa sirap ros.
   Kemudian tambahkan air secukupnya.
3. Masukkan ais kiub, siap untuk dihidangkan.


Ikan talang masin pula just goreng je, kemudian goreng bawang besar serta cili besar yang dihiris, letakkan ke atas ikan yang digoreng tadi.


Resepi Pajeri Nenas

Bahan-bahan:
1 biji nenas (dikupas dan dipotong)
2 bungkus rempah kari ikan
santan secukupnya
sedikit udang kering
sedikit kerisik
garam dan gula secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis
1 btg kulit kayu manis

Bahan hiris:
5 biji bawang kecil
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Caranya:
1. Panaskan minyak, tumis bahan hiris hingga 
   layu, masukkan kulit kayu manis serta
   udang kering.
2. Masukkan pula rempah kari serta kerisik.
   Masak hingga naik minyak.
3. Masukkan nenas, biarkan seketika. Masukkan
   pula santan. Masak sehingga mendisih. 
4. Perasakan dengan garam serta gula.
   Tutupkan api, siap untuk dihidangkan.