Ahad, 4 September 2016

Ayam Masak Padang


             Assalamualaikum wrh... wbr...

     Bersiaran lagi di hari minggu ini, semoga teman-teman semua berbahagia selalu hendaknya.

     Hari ini, saya masak ayam masak padang pula untuk santapan tengahari ini. Memang sedap rasa lauk padang ni, nak-nak lagi dimakan nasi panas-panas. Aduh... sedapnya. Suka tengok anak-anak saya makan hingga bertambah-tambah nasinya.

     Resepi saya ambil dari Dapur Dayang Jack. Terima kasih resepi yang dikongsikan olehnya, saya letakkan resepinya disini untuk rujukan saya dilain kalinya. Jom kita tengok resepinya...


Resepi Ayam Masak Padang

Bahan-bahan:
1 ekor ayam sederhana (dipotong )
300 ml santan
100 ml susu cair
garam serta sedikit gula
1 batang serai (diketuk)
2 keping asam gelugur


Bahan kisar:

6 tangkai cili merah
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 inci lengkuas
2 batang serai
sedikt kunyit hidup
10 biji cili api


Cara memasaknya:
1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk,
   tumis serai dan bahan-bahan kisar hingga
   terbit bau.
2. Masukkan ayam dan sedikit air, biarkan ia
   mendidih sebentar.
3. Masukkan santan dan susu cair. Dibiarkan
   mendidih lagi. 
4. Akhir sekali masukkan garam, sedikit gula
   dan asam gelugur. Kacau dan biarkan ia
   sehingga masak. Angkat dan hidangkan. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan